Newsletter



Selamat datang ke blog personal Alfi Ramadhani. Moga apa yang tertulis di sini membawa kebaikan. Andai ada salah & silap, teguran anda semua sangatlah diharapkan. Selamat membaca! :)

Saturday, April 16, 2011

Aku Ingin Berubah.. T_T

9 comments :
Assalamu'alaikum warahmatullah..
Baru je dapat tau pasal satu segmen baru kat dalam blog "Muslimah Optimis".
Tengok punya tengok, segmennya mcm best je, sbb motifnya untuk memberi manfaat buat semua pembaca.. So, saya pun rasa macam nak join la..!

Ni segala info pasal segmen tu..
Nak info lanjut, boleh klik sini ye :






Dan iniah entry-nya...
Entry ni pernah dipublish dulu, tapi saya rasa ramai je yang tak baca lagi, so, apa salahnya saya publish lagi sekali supaya manfaatnya tersebar buat semua, kan..? ^^
Moga ada manfaatnya, insha-Allah...

--------------------------------------------------------------------------------------

Ya Rabbi..
Aku tak mau hanyut dah...
Aku kena berhenti...
Hati ni...
Hati yg belayar di samudera cinta ni...~~

Astaghfirullah...
Astaghfirullah...
Astaghfirullah al 'Adzim...
Alladzi la ilaha illa Huwal-Hayyul-Qayyum, wa-atubu ilaiH...

Terasa hati ini kian lama kian gelap diselaputi dosa...
Pelbagai dosa...
Yg tersirat, mahupun yg tersurat...
Yg sengaja, mahupun yg tak sengaja...
Kian lama, kian parah...

Dan kini, kesannya mula terasa...
Diri kian lalai...
Fikiran sering memikirkan perkara2 yg lagha...
Semuanya berpunca dari hati...

Benarlah sabda Nabi,
"Dlm diri manusia ada seketul darah, bila baik ia, maka baiklah seluruh (anggota badan),
bila rosak ia, maka rosaklah seluruh (anggota badan),
ketahuilah, itulah HATI (atau jantung).."

Dunia remaja, dunia yg sering memberi begitu banyak ujian pada hati..
Dan ujian terberat, yg amat sukar ditangani & tak dapat lari dari diri remaja ialah,
ujian cinta...

Ujian inilah yg sudah bnyk menumbangkan pemuda2 yg asalnya hidup berlandaskan Islam, mengikut sepenuh ajaran Islam, tapi akhirnya hanyut, hanyut & terus hanyut... Hinggalah terjunam ke dalam lembah yg amat hina..
Na'udzubillah...

"Janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya ia adalah perkara yg terkutuk & jalan yg keji"
Maknanya, jangan ada zina mata, zina telinga, zina mulut, zina hati....
Kerana semua ini adalah perkara2 yg mendekati zina atau jalan yg menuju ke lembah zina...
Maka, hindarilah...!!

Rasanya, sudah cukup setakat ini aku memulakan langkah ke alam yg tak sepatutnya aku lalui ini...
Berfantasi, berimaginasi dgn sesuatu yg aku sendiri tak pasti...
Cinta itu mmg FITRAH, namun bila gagal mengawalnya, maka itu yg jadi PARAH...
InsyaAllah, bila tiba masanya nanti, cinta itu akan bertaut juga...
Jodoh tak ke mana, kerana segalanya sudah ditakdirkan-Nya...

"Aku tak ada hak untuk mengasihi dia,
Dan dia tiada hak untuk mengasihi aku,

Aku tak ada hak untuk merindui dia,
Dan dia tiada hak untuk merindui aku,

Aku tak berhak utk berada di hatinya,
Dan dia tak berhak utk berada di hatiku...

Kerana HAK itu hanya milik pasangannya yg SAH...!!"

Cuba kita fikirkan,

Kalau la org yg kita suka tu bukan pasangan yg ditakdirkan utk kita,
Maka sebenarnya kita dah mengambil hak isteri/suami org yg kita suka tu...
Dan org yg mengambil hak org lain adalah org yg zalim...

Dan kalau la isteri/suami org yg kita suka tu tahu yg kita pernah suka kat suami/isteri depa,
mesti depa rasa lain macam dgn kita kan..?
Kadang2 mungkin boleh menimbulkan ketidakpuashatian, ataupun yang lebih bahaya boleh menimbulkan fitnah kpd kita & dia...
Na'udzubillah...

Cinta sebelum nikah itu cinta yg tak bermakna...
Cinta tanpa asas yg kukuh utk dipegang...
Cinta yg perit...
Kerana tatkala hati kian diambung gelora cinta,
namun anggota tak bisa melakukan apa2...
Syariat tetap membataskan...
Hati perlu dijaga, angota badan perlu dijaga...
Maruah, nama keluarga...
Dan yg paling penting panji Islam itu, yg sgt perlu dipelihara...
Jadi, mengapa perlu menyeksa jiwa tatkala jasad tak bisa melakukan apa2....??
Buang masa....

"Tiada cara lain utk mengawal syahwat, selain mengadu & mendekatkan diri kpd Allah dan rasa takut dgn azabNya,"
Bila diri kian jauh dari Allah, maka makin mudah la syaitan nak perangkap kita dgn muslihatnya...
Bg yg belajar agama, perkara2 yg mengundang dosa pun boleh diislamikkan (kononnya...), mcm couple islamik, dll....
Ni la tipu daya & muslihat syaitan...
Jadi, kenangkan azab Allah bila kita terfikir utk melakukan kemungkaran, lg2 yg berlandaskan syahwat...
InsyaAllah, kalau kita benar2 org yg beriman, kita taka akan berani melakukan kemungkaran itu...

Allah itu yg mencipta kita, mencipta dia...
DIAlah yg mengawal segala2nya...
Membolehkan sesuatu yg tak boleh, & menggagalkan sesuatu yg sepatutnya berhasil...
Hanya DIA yg berkuasa atas segalaNya...

Jadi.. Mintalah segala2nya kpdNya...
Allah berfirman, "Dan berdoalah kepadaKu, nescaya akan Aku perkenankan kepadamu,"
Tapi, makbul atau tidak itu soal kedua...
Apa2pun, kita cuma berserah kepadaNya...
Kalau dimakbulkan, alhamdulillah....
Kalau tak, insyaAllah, Allah menyediakan sesuatu yg lebih baik dari apa yg kita minta...

Allah itu lebih mengetahui atas tiap2 sesuatu...
Jadi, bila kita terima apa2, redha & pasrah...
Kerana org yg beriman itu yakin Allah hanya akan memberikan apa yg terbaik utknya....

Tentang perasaan ini, mmg susah nak hilang...
Tapi, kita akan lupa bila kita mendekati Allah..
Bila hati ini khusyuk mengingatiNya...
Lupakan la segala cinta tak bermakna tu...
Layarkan hati menyusuri cinta seagungnya, cinta kpd Tuhan semesta alam...
Jua cinta kepada Rasul petunjuk seluruh umat...
Itu yg sebaiknya, itu yg seharusnya...

"Hidup ini perlu realistik... Laksanakan apa yg sudah ada di dpn mata, bukan memikirkan sesuatu yg x pasti akan datang dalam hidup kita.."
Sbg pelajar Muslim, anak soleh (insyaAllah..), abang kpd 3 adik...
Laksanakan dulu segala kewajipan ini...
Baru la fikir nak jadi suami mithali pulak... (ehem2...)

Ops, ok.. Cukup setakat ni..
luahan hati yg dah lama terbungkam kat sanubari ni...
Moga bukan saja memberi manfaat buat diri saya, jua bermanfaat buat semua hendaknya...

STOP ZINA HATI

Wallahu a'lam... Mohon pembetulan andai tersalah kata... (^^)

- Alfi -

9 comments :

  1. mcm pnh dgr je nama alwan ni.. komik2 islamik ke?

    ReplyDelete
  2. @Anonymous
    welkam...~~ ^^

    @shahjiehan
    oo.. AlwanComics ke..?
    tu lain.. ni lain.. hehe.. ^^

    ReplyDelete
  3. nice sharing.. alhamdulillah.. moga perkongsian anda dapat memberi ilham buat para pencinta sebelum nikah ni.. ;) all the besh in the contest.. ;)

    ReplyDelete
  4. betol sangat..zina hati ni haus sangat kadang2 kita tak sedar kita dah merindui orang yang bukan halal lagi kita.. semoga dijauhkan dari perkara2 mazmumah..

    terima kasih sudi join.. apa2 update akan diberitahu kelak di Laman MO..

    ReplyDelete
  5. Gejala zina hati sangat dibimbangi..yang kadang-kadang kita tak sedar kita pernah buat. Terkadang alpa dan leka mungkin bila hati lalai ingat pada-Nya. Moga kita sama2 dapat hindari

    ReplyDelete
  6. nice story.. like..
    hmm..same2 xde hak sebelum adenye hbgn yg sah..

    ReplyDelete

Kata-kata anda amat berharga..! =D

Komen Terkini

Recent Comments Widget