Newsletter



Selamat datang ke blog personal Alfi Ramadhani. Moga apa yang tertulis di sini membawa kebaikan. Andai ada salah & silap, teguran anda semua sangatlah diharapkan. Selamat membaca! :)

Thursday, December 01, 2011

| ARTIKEL | Chat : Iman & Amin - Prioriti Cinta Pelajar

9 comments :
Chat : Iman & Amin - Prioriti Cinta Pelajar
by Alfi Ramadhani


Amin , Status : Grr.. Lelaki tak guna ! D:<

Iman : BUZZ!
Iman : Assalamu’alaikum.
Amin : Wa’alaikumussalam warahmatullah. Ha, kak, duduk la.
Iman : Akak bukannya ada kat sebelah kamu. =.="
Amin : Duduk je la kat situ. Tak semestinya kat sebelah Amin. Hehe..
Iman : Memang tengah duduk pun. Tak ada kerja nak menghadap laptop sambil berdiri. =.="
Amin : Kekeke.. XD
Iman : Apa yang tak guna?
Amin : “Apa yang tak guna” ?
Iman : La, Amin yang tulis kat status Amin tu. Apa yang tak guna?
Amin : Oh. Ni, Amin terbaca berita ni ; ‘Derita Isteri Didera Suami’.
Iman : Oh, ok. Jadi?
Amin : Jadi apa?
Iman : Jadi, apa yang tak guna?
Amin : Aduh akak ni. Lelaki ni la. Amin tak puas hati betul la. Ada ke dah elok-elok ada isteri yang baik macam ni, dideranya teruk-teruk pulak. Motif? Sakit mental ke apa? =.=”
Iman : Jangan bencikan orangnya. Bencikan akhlaknya.
Amin : Yes, of course Amin bencikan sikap dia yang mendera isteri dia tu. Tapi, dia tetap bersalah kan..
Iman : Dia bersalah sebab sikap dia. Tapi manusia boleh berubah kan.. Bila sikap jahat tu dah hilang, patut ke kita benci dia lagi?
Amin : Emm…
Iman : Fikir dalam-dalam.
Amin : Tak patut, kot. Tapi, Amin bukannya kenal lelaki ni pun.
Iman : Yup. Tak kisah la kenal ke tak, dia tetap manusia kan.. Sebab tu, kita patut bencikan sikap dia, supaya kita tak mencontohi sikap dia yang buruk tu.
Iman : Kalau orang tu dah ada sikap yang baik, kita memang tak patut bencikan dia. Muslim yang baik itu sentiasa berkasih sayang sesama mereka, kan? ^_^
Amin : Good point you have there.
Iman : Of course, I’m your sis ! Kekeke.. ;p
Amin : Ye la tu. Amin bukannya apa kak…
Iman : “Bukannya apa” ?
Amin : Amin sebenarnya tension + jealous dengan lelaki tu.
Iman : Reason?
Amin : Ye la. Dah elok-elok ada isteri, dibuat macam gitu pulak. Orang lain yang bujang ni punya la mengidam nak berkahwin. Kalau Amin ada isteri nanti, Amin janji Amin tak akan buat benda bodoh macam tu!
Iman : ..... Good.
Amin : So, that’s why I’m jealous with him.
Iman : Amin.
Amin : Ye?
Iman : Umur Amin berapa?
Amin : Age is not a matter, my dear sis...
Iman : Yes, I know. Just asking.
Amin : Macam la akak tak tau. 20 la.
Iman : Umur akak?
Amin : Umur sendiri pun tanya orang ke?
Iman : Jawab je.
Amin : 22, right?
Iman : Are you sure? XD
Amin : Err.. Jap, nak kira. Ta – ta – ta. Oh, yes, confirm! 22!
Iman : Hehe.. Saja tanya. Tak ada kaitan pun.
Amin : Hmmph?! =.=”
Iman : Kekeke.. Ok, back to our topic.
Amin : Ok. Sebenarnya, Amin…
Iman : Angau?
Amin : Lebih kurang macam tu la.
Iman : Couple?
Amin : Mana ada ! Of course I’m not!
Iman : Ok, Alhamdulillah. Jadi?
Amin : I like a girl.
Iman : You like her. How about her?
Amin : I don’t know.
Iman : Ok, nanti akak tanya dia. Lepas tu Amin nikah la dengan dia.
Amin : What?! You know I’m just 20!
Iman : So what? Tak ada masalah kalau dah mampu, yakin & bersedia.
Amin : You know I'm not ready yet.
Iman : Ok, don't worry. You have another option.
Amin : Apa dia?
Iman : Kalau dah tak bersedia, kena la buat persediaan.
Amin : Mesti makan masa yang lama kan.
Iman : It depends on you.
Amin : Kak..
Iman : Ye.
Amin : Amin rindukan dia. Rindu sangat-sangat. Kalau la Amin boleh nikah dengan dia sekarang, sekarang jugak Amin nak nikah dengan dia.
Iman : Lorh.. Tadi Amin yang cakap, Amin baru umur 20 la, tak bersedia zahir & batin la.
Amin : That's the problem. Eh, 'zahir & batin' tu akak yang saja tambah-tambah, ok.
Iman : Hehe.. Just kidding~ Ok, Amin rindu dia?
Amin : Yup. But...
Iman : But what?
Amin : I hate that feeling.
Iman : Reason?
Amin : Cinta macam ni melalaikan, kan?
Iman : Mat jiwang.
Amin : Akak !
Iman : Ok, kita masuk mood serious & fasa penyelesaian masalah.
Amin : That's what I'm waiting for.
Iman : Ye ke. Ingatkan nak luahkan perasaan je tadi. ;p
Amin : =.="
Iman : OK, satu benda yang akak suka, Amin sedar yang melayan perasaan macam ni membawa kelalaian. Tapi, apa yang akak tak suka, Amin bencikannya.
Amin : Eh?
Iman : Siapa yang berkuasa menghadirkan perasaan cinta ni?
Amin : Aa.. Allah.
Iman : Yup. Jadi?
Amin : We shouldn't hate this feeling.
Iman : Should not & must not. Apa yang kita patut buat bukannya membenci perasaan tu, tapi mengawalnya.
Amin : Macam mana nak kawal, kak? Susah..
Iman : Setiap kesusahan tu ujian. Hatta, kesenangan pun ujian. Nak buat benda baik memang la susah sikit, kan..
Amin : Erk. Betul.
Iman : Jangan risau. Lagi besar ujian, lagi besar pahalanya. Yang penting kena sabar. Perasaan tu bukannya tak boleh dikawal, cuma kita je yang selalu melayan perasaan tu. Ikut sangat dorongan nafsu.
Amin : Jadi, nak buat macam mana?
Iman : My dear brother, pada pandangan akak la, pertama-tamanya kita kena ubah cara minda kita berfikir.
Amin : How?
Iman : Jangan bagi diri kita asyik berfikir tentang si dia je. Otak kita ni mampu melakukan perkara-perkara yang jauh lebih hebat daripada tu. Jangan disebabkan cinta tak nyata ni, seluruh minda kita dikuasainya, sampai dah tak dapat nak fikir benda lain.
Amin : Ok.
Iman : Cuba fikir, banyak lagi benda lain yang perlu kita fikirkan selain daripada cinta yang tak pasti tu. Mula-mula sekali, ingat yang kita ni hidup di muka bumi ni untuk mengabdikan diri kita kepada Allah. Apa-apa yang kita buat, semuanya kita sandarkan atas niat untuk beribadah kepada Allah.
Amin : Betul.
Iman : Itu kunci utamanya. Lepas tu, Amin sendiri boleh fikir kan, apa yang perlu kita lakukan, apa tugas kita, prioriti kita sebagai hamba Allah, khalifah di muka bumi, anak kepada kedua orang tua kita, penuntut ilmu, saudara kepada sahabat-sahabat Muslimin kita di Palestin sana & banyak lagi. Tengok, banyak lagi kan tugas kita yang lebih penting? Semua tu akan dipertanggungjawabkan di akhirat nanti. Akak rasa Amin boleh fikir sendiri. Tak payah akak explain panjang-panjang kot.
Amin : Hmm... Maybe.
Iman : Akal kita ni hebat, dik. Jangan bazirkannya macam tu je. Manusia rugi sebab tak manfaatkan akal tu sebaiknya. :)
Amin : Nice words. Tu la kan. BIla manusia dah utamakan nafsu, akal tu dah pergi entah ke mana.
Iman : Pelik kan. Akal yang power macam tu pun boleh kalah dengan nafsu. Bukannya tak tau yang mana betul, yang mana salah.
Amin : Senang dilafaz, sukar dilaksana.
Iman : Right.
Amin : Tapi akak tak sentuh pun pasal cintakan Allah. Bukan ke itu yang paling utama?
Iman : Macam yang Amin kata tadi, senang dilafaz, sukar dilaksana. Cinta Allah itu anugerah teragung buat hamba-Nya yang suci jiwanya, mantap peribadinya.
Amin : Layak ke kita untuk dapat anugerah tu? T__T
Iman : Layak atau tak, itu urusan Allah. Yang penting, kita kena berusaha untuk dapatkannya. Selalu bertaubat kepada-Nya, mohon ampun setiap masa, selalu mengingati-Nya, taat perintah-Nya, jauhi larangan-Nya & akhir sekali, istiqamah dalam mengamalkan semua ni. :)
Amin : Senang dilafaz, sukar dilaksana.
Iman : Allah menilai usaha kita, bukan hasilnya.
Amin : Yup.
Iman : Teringat kisah cinta serikandi Islam, Rabi'atul Adawiyah.
Iman : Cinta yang satu. Seluruh jiwa, hanya buat Allah semata-mata. Hatta tiada ruang buat cinta manusia. Cinta beliau sangat agung.
Amin : Tapi cintanya melawan fitrah.
Iman : Tak. Cinta beliau unik. Mungkin hanya sesuai buat seorang insan bernama Rabi'atul Adawiyah semata-mata.
Amin : Maknanya kita tak boleh tiru cinta sebegitu?
Iman : Kalau nak tiru sekalipun, mampu ke? Cukup sekiranya kisah cinta Rabi'atul Adawiyah itu dijadikan teladan, pedoman & pengajaran. Untuk dijadikan ikutan, manusia biasa tak mampu rasanya. Ikut la apa yang memenuhi fitrah kita. Islam itu kan mudah, dan melengkapkan fitrah? :)
Amin : Betul.
Iman : Jadi, apa maknanya cintakan 'dia' kalau semua tugas-tugas kita tadi tak terlaksana? :)
Amin : Tapi, alangkah lebih indah andai dapat meraih cinta-Nya bersama si dia?
Iman : Ya, kalau mampu menyunting dirinya, silakan. Tafaddhal masykura.
Amin : Erk, belum. T__T Lagipun, dia tu baik kak. Baik sangat. Rasa macam diri ni tak layak je. Bukan ke perempuan yang baik untuk lelaki yang baik.. T__T
Iman : Dah tau dia baik, jadi, usaha la untuk jadi baik macam dia! :D
Amin : Insha-Allah. Guide me, sis? Please~~
Iman : Insha-Allah. I'll try my best. But, if you want a better result, you are the one who should guide me, coz you're the one who'll be the leader, the imam. :)
Amin : I'll try my best too.
Iman : Jangan fikirkan sangat, ok. Apa-apa pun, semuanya bergantung pada takdir Allah. Semuanya dah ditakdirkan Allah. Nak risau apa? Cuma masanya je mungkin belum tiba. Buat masa ni kita sediakan diri kita untuk jadi Muslim yang baik dulu. Bila dah rasa cukup bersedia nanti, masa tu, terpulang pada kita apa tindakan kita seterusnya.
Amin : Ok. Syukran jiddan ya ukhti~~ ^_^
Iman : My pleasure. It's my responsibility to help my dear brother. Harap-harap apa yang kita sembang tadi berguna la ye. :)
Iman : Ingat, pentingkan perkara yang terpenting sebelum perkara yang penting kerana perkara yang terpenting itu lebih penting daripada perkara yang penting. ^^
Amin : Oh, ok. Btw, akak cakap pasal orang ni, akak tu bila pulak? Hehe..
Iman : Kan akak dah kata, pentingkan perkara yang terpenting dulu. Ada jodoh nanti, ada la. Ok, discussion kita pun dah tamat dengan jayanya kan. Akak ada kerja lain ni. Ilalliqa', ma'assalamah.
Amin : Ok-ok. Assalamu'alaikum.:)
Iman : Wa'alaikumussalam warahmatullah.

Iman has signed out.

---------

P/s : suka gila dengan nama Iman tu.. Sangat comel & sweet.. Aha~


9 comments :

Kata-kata anda amat berharga..! =D

Komen Terkini

Recent Comments Widget