Newsletter



Selamat datang ke blog personal Alfi Ramadhani. Moga apa yang tertulis di sini membawa kebaikan. Andai ada salah & silap, teguran anda semua sangatlah diharapkan. Selamat membaca! :)

Friday, August 14, 2015

8 Peringkat Pembacaan (Part 1)

2 comments :

Secara purata, berapa kali kita ulang baca satu komik yang sama? 5 kali? 3 kali? 1 kali? Atau separuh pun kadang2 tak habis?

Pembacaan yang berulang kali memberi pengaruh. Baik dari tindakan, pemikiran, mental dan mungkin fizikal pembaca. Hanya disebabkan mereka suka membaca berulang2 kali komik yang sama.

Bagi pengkarya, pembaca yang membaca karya mereka berulang2 kali adalah satu anugerah. Itu menunjukkan harga yang mereka bayar berbaloi dengan segala usaha dan penat lelah yang mereka curahkan dalam karya.

Andai purata pembaca kebanyakannya tidak pernah habis baca, itu satu alamat buruk bagi pengkarya. Jangka hayatnya tidak akan lama!

Mahu tidak mahu, pengkarya bertanggungjawab mencari cara untuk improvasi karya sendiri. Memahami tabiat pembacaan pembaca adalah satu solusi yang terbaik.

Semalam saya baca sebuah manga bertajuk Kounodori, sebuah manga berkaitan perubatan bersalin anak. Segala jenis info dan cerita kes tentang orang beranak ni semua ada. Dari kes anak luar nikah, kes bayi tak cukup bulan, kes abortion dan banyak lagi. Nanti saya akan ceritakan lebih lanjut tentang ini.

Bagaimana saya boleh terjebak membaca manga ini? Bukan disebabkan promosi rakan, bukan disebabkan saya pernah baca manga ini dahulu, dan juga bukan disebabkan iklan2 yang muncul di newsfeed.

Sejujurnya saya terserempak dengan manga ini apabila sedang scroll senarai manga dalam apps. Tiba2 saya tertarik pada covernya. Kenapa? Sebab lukisan covernya seperti ilustrasi Takehiko Inoue, pelukis komik kegemaran saya.

Malangnya bukan. Tapi strokenya lebih kurang, saya fikir mungkin pelukisnya adalah anak murid beliau.

Tapi tak mengapa, saya cuba2 juga baca dari episod pertama. Saya baca secara santai, saya lihat lukisan, saya lihat karakternya. Dari segi lukisan mungkin kebanyakan pembaca tidak berapa berkenan. Tapi pada akhirnya, yang membuatkan saya melekat untuk baca adalah kerana jalan ceritanya.

Sedangkan ceritanya tentang Medik. Saya bukanlah seorang peminat term2 medik, tapi entah kenapa saya suka baca ceritanya walaupun satu apa pun saya tak faham.

Bayangkan, lukisannya tak menarik.
Saya bukan peminat dan pelajar bidang perubatan.
Saya tiada kena mengena dengan orang sakit bersalin.
Saya cuma tertarik dengan lukisan cover sahaja.
Saya baca sekali lalu sahaja.

Tapi saya masih melekat baca, sehingga ke episod 10. Mengapa?

(Bersambung...)


2 comments :

Kata-kata anda amat berharga..! =D

Komen Terkini

Recent Comments Widget